Digitalisaatioon perustuva liiketoiminta on luottamusbisnestä

Palveluajattelu on tänä päivänä tärkeää  ei vain niin sanotuilla palvelualoilla – vaan yhtä lailla teollisessa toiminnassa.

Marja Toivonen, 28.08.2015

Kysymys on ennen muuta asiakas- ja käyttäjälähtöisyydestä, jotka takaavat sen että tuotteista ja palveluista on hyötyä käyttäjän arjessa. Vaikka asiassa on menty eteenpäin, meillä vallitsee edelleenkin liian tuotanto- ja tuotekeskeinen ajattelutapa; käyttötilanteista tiedetään liian vähän. Lean prosessejakin pitäisi tarkastella tehokkaan ”tuotannosta jakeluun” -ketjun lisäksi ylivertaiseen asiakashyötyyn perustuvana kilpailuetuna.

Nyt kun digitalisaatio ja teollinen internet ovat päivän sana, nousevat hyvin ajankohtaisiksi ne toimintamallit joita teknologian perustalle rakennetaan. Keskustelu koneiden välillä ei ratkaise arjen ongelmia, ellei myös ihmisen toimintaa mietitä uudessa tilanteessa. Keskeisiä ovat muun muassa verkostomaiset liiketoimintamallit, joissa hyötyjä mietitään tasapainotetusti monen osapuolen kesken, ja tunnistetaan myös jollekin osapuolelle mahdollisesti syntyvät ongelmat. Digitalisaatioon perustuva liiketoiminta on luottamusbisnestä.

Tutkimusprofessori Marja Toivonen VTT:ltä johdattelee edellä mainittuihin teemoihin Aalto PRO:n Diploma in Lean Industrial Services –koulutuksessa. Oman yrityksen tarpeisiin perustuvassa projektityössä voit tarttua teemaan ja kehittää yrityksesi palveluliiketoimintaa. Toivosella on pitkä kokemus teollisten palvelujen tutkimuksesta ja hän on konsultoinut useita teollisuusyrityksiä tunnistamaan oman palvelutarjonnan mahdollisuuksia. Viime aikoina hän on erityisesti pyrkinyt viemään käytännön tasolle palveluajatteluun perustuvia liiketoimintamalleja teollisuudessa.

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Digitalisaatioon perustuva liiketoiminta on luottamusbisnestä

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on aikakauslehtimäinen kokoelma artikkeleita, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liiketoiminnasta ja itsensä kehittämisestä. Käsinpoimittu englanninkielinen Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille korkeintaan kaksi kertaa kuukaudessa. Tilaus on helppo perua. Katso esimerkki.

Tietojasi käytetään markkinointitarkoituksiin. Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt tämän. Katso tietosuojalauseke.