Visualisointi – tehokas jokamiehen työkalu merkitysten ja oivallusten löytämiseen

Tiedon visualisointi on tehokas työkalu merkitysten ja oivallusten löytämiseen datasta, koska se hyödyntää vahvinta aistiamme, näköä.

Juuso Koponen, 24.11.2015

Yritykset ja julkisen sektorin organisaatiot tuottavat ja keräävät yhä enemmän dataa, jota halutaan sekä viestiä ulospäin että käyttää oman päätöksenteon tukena. Tiedon visualisointi on tehokas työkalu merkitysten ja oivallusten löytämiseen datasta, koska se hyödyntää vahvinta aistiamme, näköä.

Visualisointi ei ole enää pelkästään graafisten suunnittelijoiden tai muiden visuaaliseen viestintään erikoistuneiden ammattilaisten tehtävä, vaan lähes jokaisen tietotyöläisen toimenkuvaan kuuluu nykyään esitysten pitämistä ja niihin liittyvän esitysgrafiikan laatimista, tilastografiikan tekemistä taulukkolaskentaohjelmalla tai muita tiedon visualisointia sisältäviä työtehtäviä. Tiedolla johtaminen, sisäinen ja ulkoinen viestintä ja analytiikka tarvitsevat kaikki tuekseen selkeitä ja hyvin laadittuja visualisointeja.

Kun kiersin kesällä Yhdysvalloissa haastattelemassa mm. startup-yrityksissä, sanomalehdissä ja verkkoviestinnässä työskenteleviä alan ammattilaisia, lähes jokainen haastateltavani sanoi, että visualisointien tekeminen kuuluu yhä enenevässä määrin jokaisen työntekijän toimenkuvaan, oli hän titteliltään sitten suunnittelija, journalisti tai vaikka koodaaja.

Parhaiten visualisoinnin mahdollisuudet ymmärtää tekemällä niitä itse."

Parhaiten visualisoinnin mahdollisuudet ymmärtää tekemällä niitä itse. Kaikille tutun Excelin lisäksi tarjolla on kymmenittäin erilaisia avoimen lähdekoodin työkaluja, joilla erilaisten visualisointien laatiminen on yksinkertaista. Kun aineiston siirtää numerotaulukosta visuaaliseen muotoon, siitä paljastuu usein uusia ja yllättäviä piirteitä, jotka olisivat jääneet peittoon yksinomaan numeroita tarkastelemalla. Vaikka visualisoinnin viimeistelystä julkaisukuntoon vastaakin edelleen usein graafinen suunnittelija tai muu ammattilainen, on tärkeää, että kaikilla tiedon kanssa työskentelevillä on perustiedot visualisointien tekemisestä.

Kirjoittaja Juuso Koponen on informaatiomuotoilija, graafinen suunnittelija ja journalisti. Aalto PRO:ssa hän sparraa osallistujia Tehokas tiedon visualisointi -koulutuksessa.

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Visualisointi – tehokas jokamiehen työkalu merkitysten ja oivallusten löytämiseen

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on aikakauslehtimäinen kokoelma artikkeleita, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liiketoiminnasta ja itsensä kehittämisestä. Käsinpoimittu englanninkielinen Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille korkeintaan kaksi kertaa kuukaudessa. Tilaus on helppo perua. Katso esimerkki.

Tietojasi käytetään markkinointitarkoituksiin. Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt tämän. Katso tietosuojalauseke.