Mainostoimistokonkari Marco Mäkinen ja luovien organisaatioiden johtamiseen erikoistunut työyhteisövalmentaja Virpi Haavisto istuivat alas Aalto EE:ssä vetämänsä koulutuksen jälkeen. Keskustelun tuloksena syntyi kahdeksan ajatusta luovasta työstä. Olkaa hyvät!
1. Luovaa työtä tehdään muuallakin kuin mainostoimistoissa
Töitä ei ole mieltä jakaa luoviin ja ei-luoviin. Luovuutta tarvitaan kaikissa töissä. Luovuus on asenne. “Luovaa työtä on se, kun mietitään, miten jonkin asian voisi tehdä paremmin”, Marco Mäkinen määrittelee. “Luovuus on tilanneherkkyyttä”, sanoo Virpi Haavisto. “Palomies tekee palopaikalle tultuaan luovaa työtä, samoin jokainen, joka tekee työssään tilannekohtaisia päätöksiä.”
Luovaa työtä on se, kun mietitään, miten jonkin asian voisi tehdä paremmin.”
2. Luovassa työssä tarvitaan passio ja missio
Luovuus on aktiivinen asenne, Mäkinen ja Haavisto määrittelevät. Se on halua tehdä asialle jotain, muuttaa sitä. Luovassa työssä tarvitaan passio, josta syntyy missio. Mäkinen kertoo seuranneensa hiljattain porukkaa, jolla oli huonoja kokemuksia omasta kouluajasta, “se oli ollut kauheeta”. Tämä negatiivinen kokemus toimi kuin jyrkkä vakaumus: he halusivat muuttaa asioita, uudistaa koulua. Passiosta syntyi myös missio.
3. Jähmeää työpaikkaa ei tarvitse jättää, sen voi muuttaa paremmaksi
Varsinkin isoissa organisaatioissa vakiintuneet tavat ja käytännöt hallitsevat tekemistä. Työntekijän liikkumatila voi tuntua kapealta. Työpaikan vaihtamiselle on silti vaihtoehto, sanoo Mäkinen. “Tajusin itse jossain vaiheessa, etten voi vain paeta paikkoja, joissa en voi toteuttaa itseäni. Pitää ruveta itse muuttamaan asioita.”
“Siitä tulee voimaannuttava fiilis. Tajuaa, että ei ole pakko perustaa startuppia, vaan voi aloittaa omalla työpaikalla vastarintaliikkeen ja tartuttaa uutta meininkiä muihin.”
Sisältäpäin muuttaminen vaatii itseluottamusta ja motivaatiota – onnistunut muutos puolestaan syventää itseluottamusta ja motivaatiota. Syntyy positiivinen kierre. Työpaikan kulttuuri muuttuu, luovuudelle syntyy tilaa.
4. Johtaja, ota riski: anna työntekijöille valtaa ja vastuuta
Autonomian ja siten vastuunantamisen kautta voi syntyä innovaatioita, joilla noustaan vedenpinnan yläpuolelle.”
Luovassa organisaatiossa on pakko sietää epävarmuutta ja ottaa riskejä. Virpi Haavisto sanoo, että työntekijöille pitää antaa autonomiaa. “Se lisää motivaatiota.” Kun ajat ovat huonot, otetta ei tule tiukentaa, vaan liikkumavaraa pitää päinvastoin lisätä. “Kun työntekijät ymmärtävät, mikä yrityksen tilanne on, he haluavat osaltaan tehdä parhaansa, jotta tilanne paranee, ja työt jatkuvat. Autonomian ja siten vastuunantamisen kautta voi syntyä innovaatioita, joilla noustaan vedenpinnan yläpuolelle.”
Kun työntekijät ovat mukana ratkaisemassa ongelmaa tai keksivät ratkaisun itse, he samalla myös sitoutuvat siihen. Ylhäältä päin saneltuun ratkaisuun sitoutuminen on heikompaa.
5. Työntekijä, ota riski: katso peiliin
Marco Mäkinen kehottaa työntekijöitä katsomaan peiliin ja kysymään itseltään: Kuka olet? Mitä haluat? Olisiko se mahdollista tässä työpaikassa? Miten? Hän sanoo, että otolliset olosuhteet luovalle työlle voi rakentaa itse. “Ihmiset saattavat pelätä, että saan kenkää, jos teen näin tai näin. Usein käy ihan päinvastoin: rohkeita riskinottajia arvostetaan.”
On yleistä, että syitä työpaikan ongelmiin etsitään vain pomoista. Sanotaan, että on “johtamisongelma”. Mäkinen kehottaa ainakin miettimään, voisiko ongelma olla myös siitä, etteivät ihmiset ota itse vastuuta työstään.
“Johtajan tehtävä on luoda niin turvallinen ilmapiiri, että työntekijät uskaltavat olla itsenäisiä, luovia ja rohkeita” , Virpi Haavisto sanoo.
Miten taloudellisesti huonoina aikoina voi luoda turvallisen olon kenellekään?
“Ainoa ratkaisu on hyvä vuorovaikutus; että kaikki tietävät, missä mennään ja johtaja uskaltaa sanoa, mikä tilanne on. Ongelmia voidaan silloin ratkaista yhdessä.”
Heikkoina aikoina organisaatio voi helposti mennä lukkoon: kommunikaatiota vähennetään, pelko saa tilaa. “Pitäisi tehdä päinvastoin”, sanoo Haavisto. “Ihmiset ovat valmiita tekemään työtä sellaisen yrityksen puolesta, joka pitää huolta ja luottaa niin paljon, että kaikille kerrotaan, mikä tilanne on.”
6. Pelasta itse itsesi liialta työltä
“Jos sä oot yhtään hyvä työssäsi, olet äkkiä tilanteessa, jossa et saa kaikkia töitä tehtyä”, kuvaa Marco Mäkinen luovan alan ammattilaisten yleistä ongelmaa. Töitä on liikaa, kiire järjetön, päivät venyvät – ja sitten tulee burn out.
Itsensä johtaminen tarkoittaa, että ihminen ottaa itse vastuun itsestään huolehtimisesta. Velvollisuudentuntoisten hikareiden pitäisi siis ottaa lisätöiden sijaan haltuunsa oma ajankäyttö ja hyvinvointi.
Jos sä oot yhtään hyvä työssäsi, olet äkkiä tilanteessa, jossa et saa kaikkia töitä tehtyä.”
“Tästä ei puhuta tarpeeksi, tätä ei opeteta, koko asiasta puhuminen on vasta ihan alkumetreillä”, Mäkinen sanoo. Hänen mielestään tilanne on hälyttävä. “Nää extrajutut tehdään ei-työaikana ei-työpaikalla. Johtaja ei pääse jokaiseen tilanteeseen kiinni.”
Johtaja voi kuitenkin levittää sanomaa: ”Teidän täytyy pitää huolta itsestänne, suojata itseänne, te olette hirveen hyviä, tämä riittää, ei tarvitse tehdä enempää, vahtikaa toisianne, ettette uuvu”, Mäkinen sanoo.
Haavisto vahvistaa: “Itsestään huolehtimien on kaikkein tärkeintä luovilla aloilla, joilla itsekriittisyys on kovaa ja halutaan tehdä hyvää jälkeä, tiukalla intensiteetillä. Sama pätee huippujohtajiin.”
7. Tutki, mihin aika oikeasti menee
Virpi Haavisto coachaa johtajia, jotka kokevat, ettei heillä ole aikaa olennaiseen, aina on kiire. Miten aikaa löytyisi?
Haavisto aloittaa tästä: käännetään ongelma konkreettiseksi tavoitteeksi saada aikaa oleellisille asioille. Näin ongelmaa päästään käsittelemään ratkaisukeskeisesti.
Mäkisellä on simppeli neuvo: “Kaikkea ei tarvitse hoitaa, voi sanoa ei.” Hän suosittelee ajankäyttöä seuraavia applikaatioita: “Minulla on itselläkin ollut kuva, että teen pelkästään töitä. Kun tarkastelee ajankäyttöään tarkemmin, tajuaa, ettei se niin ole. Kun tuntee ajankäyttönsä, pystyy vähentämään aikaa syöviä asioita, kuten paikasta toiseen liikkumista, ja oppii sanomaan tietyille asioille ei.”
8. Yksittäinen ihminen, jolla on intohimoa, pystyy muuttamaan mitä tahansa firmaa
Se että muutos ei ole helppo tai nopea, ei tarkoita, etteikö se olisi mahdollinen.
Marco Mäkinen on Aalto EE:n alumnus ja TBWA Helsingin Vice President. Hän on tehnyt pitkän uran mainosalalla ja johtotehtävissä. Virpi Haavisto on Leadership Coach, Avantage Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja. Hän on tutkinut luovaa työtä mm. Suomessa, Yhdysvalloissa ja Briteissä.