"Koulutus työuran varrella ja työpaikkojen välissä antaa aikaa miettiä, mihin suuntaan haluaa työuralla mennä", kertoo Tuomas Laakso, Vice President, International Hotel Development at Marriott International, Inc. & The Ritz-Carlton Hotel Company, LLC, Zurich.
Käytännönläheinen hotellikoulutus Sveitsissä
1995 Institute Hotelier ‘Cesar Ritz’, Le Bouveret, Switzerland
Swiss Diploma in Hotel Management
1996 International College of Hospitality Management ‘Cesar Ritz’, Washington, CT
Associate Degree in Hotel Management
”Halusin alun perin lentäjäksi. Asuin Porin lähellä ja kävimme ilmailuopistolla ihailemassa lentäjiä. Kun pääsin ylioppilaaksi, oli lama. Yli sata lentäjää oli työttöminä, joten Finnair pani opiston kiinni ja lähti Viroon kouluttamaan lentäjiä.
Jostain tuli vastaan sveitsiläinen hotellikoulu. Ajattelin, että matkustaminen kiinnostaa ja voisihan sitä lähteä muualle kouluun. Hotellikoulusta sain hyvän peruskoulutuksen.
Sveitsiläinen koulu oli hyvin hands-on; oppi teorian lisäksi kokkailua, tarjoilua, käytäntöä. Jälkeenpäin uralla olen huomannut, miten tärkeää oli, että koulussa opetettiin professional attitudea. Rekrytoidessakin näkee, että joillakin on osaamista mutta tietty halu, attitude, oikea asenne - sitä ei kaikilla ole.
Monet sveitsiläiset hotellikoulut ovat kalliita. Niihin tulee myös rikkaita lapsia, jotka odottavat, että koulusta päästessään heistä tulee heti johtajia. Sveitsiläisessä koulussa sai heti ensimmäisessä työharjoittelussa realistisen kuvan työelämästä. Pitää olla nöyrä, alalla on paljon opittavaa. Tällaista asennetta voi ja pitää opettaa. Se jäi hyvin mieleen. Jos esimerkiksi tuli myöhässä töihin tai kouluun, menetti "professional attitude" -pisteitä.
Koulutukseen kuului työharjoittelua. Menin toiseksi harjoittelupätkäksi Yhdysvaltoihin ja jäin sinne töihin.”
Teoreettinen hotellialan koulutus Briteissä
1999 – 2000 Bournemouth University, Bournemouth, England
BA (Hons) International Hospitality Management
Dissertation: “In-room telecommunications in US hotels”
“Lähdin muutaman maailmalla vietetyn työvuoden jälkeen Englantiin jatkokoulutukseen. Se oli käytännönläheiseen hotellikouluun verrattuna hyvin teoreettista. Hyvin klassinen englantilainen koulu: kävit luennoilla tai et, pääasia oli, että pärjäät kokeissa ja teet lopputyön.
Jatkoin kouluttautumista, koska minua on aina kiinnostanut kehittää itseäni lisää ja pidemmälle – olen juuri suorittamassa purjehduksen teoriakurssia, sekin liittyy tähän saman haluun kehittää itseään.
Olen huomannut, että koulutus työuran varrella ja työpaikkojen välissä antaa aikaa miettiä, mihin suuntaan haluaa työuralla mennä. Arjessa ei välttämättä jää aikaa eikä ole mielenrauhaa miettiä tällaista.”
MBA toi takaisin Suomeen
2006 – 2007 Helsinki School of Economics, Helsinki, Finland
Nanyang Business School, NTU, Singapore
MBA – Concentration: International Finance
”Töissä tuli tunne, että osaan operointipuolen, mutta investointipuoli on minulle uutta, haluaisin oppia sitä paremmin. Hakeuduin bisneskouluun ja päädyin Helsinkiin Aalto EE:n ohjelmaan monesta syystä. Olin ollut pois Suomesta yksitoista vuotta. Halusin yhteyden omiin juuriini ja mahdollisuuden viettää aikaa isoäitini kanssa. Toisaalta ajattelin tietenkin koulutuksen laatua. Halusin Suomen parhaaseen MBA-ohjelmaan.
Aalto EE:n ohjelma oli intensiivinen, dynaaminen ja monella tavalla antoisa.
Meidän ryhmässä oli ihmisiä, joilla oli paljon työkokemusta ja näkemystä. Porukasta sai paljon irti, ei vain kuunneltu, mitä kouluttaja sanoo, vaan oli keskustelua ja kaikki pystyivät antamaan siihen osansa.
Kouluttautumiseen tulee ihan erilainen motivaatio, kun sen maksaa itse. Kouluttajistakin näki, että se oli heille mielekästä, kun ohjelmaan osallistuvat olivat motivoituneita. Luennoitsijat tulivat eri puolilta maailmaa, se teki ohjelmasta kansainvälisemmän kuin mitä olin etukäteen odottanut Helsingiltä. Osallistujilta kysyttiin jatkuvasti palautetta. Jos joku kohta sai huonon palautteen, se tehtiin toisin. Ei ollut fiksattua, pysyvää järjestelyä, jota ei voisi muuttaa.
Aalto MBA-ohjelmassa on mahdollisuus tehdä opintoja kumppaniyliopistoissa. Tartuin tilaisuuteen keväällä 2007 ja muutin Singaporeen opiskelemaan."
”Aalto MBA-ohjelmassa on mahdollisuus tehdä opintoja kumppaniyliopistoissa. Tartuin tilaisuuteen keväällä 2007 ja muutin Singaporeen opiskelemaan. Halusin vahvistaa financial modeling –taitojani ja tehdä sen taas uudessa ympäristössä.”
Kun mietin, mitä Aalto MBA minulle antoi, ja miksi sen tein, muutama asiaa nousee yli muiden.
1. Halusin välttää tilanteen, jossa jokin uusi haaste olisi ollut kiinni siitä, että minulla ei ole tätä koulutusta. Jos olisi kaksi suht samanlaista kandidaattia työhön, ja toisella olisi MBA-tutkinto, se voisi vaikuttaa mahdollisuuksiini. Eräässä rekrytointitilanteessa kävikin niin, että työnantaja sanoi, että tutkinto on konkreettisesti laskettu minun edukseni.
2. MBA antaa hyvän kontaktipinnan. Osin ohjelmassa maksaa alumniverkostosta, jota voi rakentaa koulutuksen aikana ja sen jälkeen.
3. Vaikka työssä oppii, minulla oli se periaate, että kouluttamalla voi tosissaan kehittää itseään. MBA-tutkinto on ”opportunity to reinvent yourself”.
4. Tutkinto auttaa näkemään kokonaiskuvan: asioita ei tarkastella vain yhden toimialan tai osa-alueen kautta. Oppii ymmärtämään, mistä näkökulmista esimerkiksi omistajat tai investorit katsovat firmaa. Kokonaiskuvan ymmärtäminen auttaa, kun yrittää saada johtajana asioita läpi. Bisnesprojektia tehdessä taas oppi tuntemaan eri aloja: mitä ongelmia eri toimialoilla on, mitä niistä voi oppia omalla alalle.
5. Olisin voinut tehdä lisää opintoja hotellialalla, mutta halusin sen sijaan laajempaa ymmärrystä ja osaamista, jota MBA antoi. Se osoittaa, että olen yleisesti kiinnostunut bisneksestä, en vain hotellialan ihminen.
Lue lisää Aalto MBA -ohjelmasta.