Miten (digi)markkinointi on muuttunut 2010-luvulla?
Jonna Muurinen, toimitusjohtaja, Kuulu Oy:
Digimarkkinointi on muuttunut selkeästi personoidumpaan suuntaan. Analytiikan avulla ymmärrämme asiakkaidemme sekä muun yleisön käyttäytymisestä niin paljon enemmän kuin ennen, että nyt voimme suunnata markkinointimme jopa suoraan yksilöille laajojen segmenttien sijaan. On ymmärretty myös h2h-näkökulma, eli teitpä markkinointia kuluttajasektorilla tai yritysmyynnissä, lopulta kuitenkin ihmiset myyvät ja ostavat. Tämän vuoksi myös asiakaspalvelun ja hyvän asiakaskokemuksen merkitys vain kasvaa koko ajan ja siksi myös social selling on nyt tiiviisti osa digimarkkinointia.
Nyt voimme suunnata markkinointimme jopa suoraan yksilöille laajojen segmenttien sijaan."
Juho-Petteri Huhtala, tutkijatohtori, Aalto-yliopisto:
Medioiden käytössä vuonna 2010 digitaalisten kanavien sanottiin syrjäyttävän perinteiset kanavat joskus tulevaisuudessa. Nyt elämme taitekohdassa: tutkimuksissa on ennakoitu, että digimainonta syrjäyttää Suomessa sanomalehdet suurimman mediaryhmän paikalta vielä tänä vuonna.
Vielä 2010-luvun alussa digitaalinen markkinointi tarkoitti monelle bannerimainontaa ja hakukoneoptimointia. Tällä hetkellä yrityksille on tarjolla hyvin moninainen, mutta samalla entistä vaikeammin hallittava, valikoima tapoja toteuttaa taktisen tason digitaalista markkinointia.
Mitä on digimarkkinointi vuonna 2020? Entä 2025?
Jonna Muurinen:
Digimarkkinointi kehittyy jopa vuodessa niin valtavin harppauksin, että järkeviä ennustuksia on vaikea tehdä. Markkinointi joka tapauksessa ottaa hyvin pian avuksensa koneoppimisen. Sen avulla asiakaskokemuksen parantaminen on markkinoinnin sarallakin vahva trendi.
Myös lisätyn todellisuuden elementtejä näkyy hyvin pian joka päiväisessä markkinoinnissa. Toivottavasti vuoteen 2025 mennessä digimarkkinointi olisi todellakin jo tiedolla johdettua.
Ihminen ymmärtää oman käyttätymisdatansa arvon ja jokaisen yksilön käyttäytymisdatalle on johdettavissa myös hinta."
Juho-Petteri Huhtala:
Vuonna 2020 digitaalinen rajapinta asiakkaisiin on yhä harvempien toimijoiden käsissä ja yritykset käyttävät nykyistä enemmän tekoälypohjaisia järjestelmiä markkinoinnin kohdentamiseen. Ihmiset tuottavat vielä markkinointisisällöt.
Vuonna 2025 digitaaliseen markkinointiin liittyvät mekaaniset ja analyyttiset osa-alueet voidaan toteuttaa jo lähes täysin koneellisesti. Vuonna 2025 myös digitaalinen sisällöntuotanto voidaan osin automatisoida. Vuonna 2025, ihminen ymmärtää oman käyttätymisdatansa arvon ja jokaisen yksilön käyttäytymisdatalle on johdettavissa myös hinta.
Mitkä ovat suurimmat digitaalisen markkinoinnin ajavat voimat?
Jonna Muurinen:
Suurimmat ajavat voimat ovat kasvun tarve ja mahdollisuudet sekä kansainvälistymisen helppous. Halutaan tehdä ostaminen helpoksi ja sujuvaksi ja että oikea kohderyhmä löytää haluamansa.
Juho-Petteri Huhtala:
Puhe big datan käytöstä on siirtynyt sanoista tekoihin laskentatehon parantuessa sekä koneoppimisen kehittyessä. Erään tutkimuksen mukaan arviolta 6 miljoonaa kehittäjää (eli yli Suomen väkiluvun verran) on töissä big data -projekteissa maailmanlaajuisesti. Mobiililaitteiden ja -applikaatioiden käytön raju kasvu sekä B2C- että B2B-ympäristössä tulee ottaa huomioon digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa. Tulevaisuudessa digimarkkinoijalla on entistä paremmin mahdollisuuksia kohdentaa markkinointiviestintää esimerkiksi suosituimpien applikaatioiden kautta.
Digiajan markkinoinnin johtaminen -koulutus tarjoaa kokonaisvaltaisen ymmärryksen markkinoinnista digiaikana. Koulutuksen aikana osallistujat käyvät läpi markkinointia ja arvonluontia, digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuutta, kanavastrategioita, sekä sisällöntuotantoa ja brändäämistä.