Digitalisaation johtaminen vaatii yleisjohdoltakin hyvää teknologista ymmärrystä

Digitalisoituvassa maailmassa IT ei voi olla enää vain yritysten tukitoiminto – se on otettava osaksi strategiaa. Tämä vaatii myös yleisjohdolta syvempää teknologian ymmärrystä, sanoo Aalto-yliopiston tutkija, TkT Kari Hiekkanen.

Tiia Lappalainen, 19.09.2018

– Yllättävän usein kuulee vielä sitä, että tämä ei kosketa meitä. Mutta se ei pidä paikkaansa. Digitalisaatio koskettaa meitä kaikkia. Se on megatrendi, joka on muuttanut ja tulee muuttamaan maailmaan ja toimintatapojamme nopeasti, Aalto-yliopiston tutkija Kari Hiekkanen sanoo.

Uuden luominen vaatii epäonnistumisia, kokeiluja ja kehittämistyötä, jonka tuotto voi olla vuosien päässä.”

Yritysten pitäisikin Hiekkasen mukaan viimeistään nyt ymmärtää luopua perinteisestä ajattelusta, jossa IT nähdään yrityksen tukitoimintona, ja ottaa se sen sijaan vahvasti sisään strategian ytimeen.

– IT-puoli on usein yrityksissä reaktiivisessa tilassa sen sijaan, että se toimisi proaktiivisesti.

Perusongelmana on, että IT:n arvontuottoa yritykselle voi olla vaikeaa mitata. Uuden luominen vaatii epäonnistumisia, kokeiluja ja kehittämistyötä, jonka tuotto voi olla vuosien päässä.

Yleisjohtajankin on ymmärrettävä teknologiaa

Jos digitalisoituvassa maailmassa haluaa pärjätä, yrityksen johdolla on oltava vahva näkemys digitalisaatiosta ja sen vaikutuksista omaan liiketoimintaan ja liiketoimintaympäristöön.

Asiaa ei voi vain ulkoistaa kokonaan IT-johdon harteille, saati sitten yrityksen ulkopuolelle. Se on sama kuin ulkoistaisi palasia strategiasta ja tiedosta, joka on yrityksellä itsellään parhaiten hallussa.

Tämä haastaa johtajuutta uudella tavalla: on ymmärrettävä teknologiaa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia hyvin ja syvästi.

Johdolla on oltava vahva näkemys digitalisaatiosta ja sen vaikutuksista.

– Tiedosta ja sen käsittelystä, hallinnasta ja omistajuudesta on tullut kilpailutekijä, jonka avulla voimme ymmärtää ja ennakoida esimerkiksi asiakkaan käyttäytymistä paremmin, Hiekkanen sanoo.

– Johdon olisi hyvä ymmärtää, mikä on esimerkiksi datan arvo liiketoiminnalle ja millaisia elementtejä se tarjoaa kilpailustrategialle.

Hiekkanen huomauttaa, ettei digitalisaatiohurmioon kannatta kuitenkaan hypätä suin päin. Kaikkea ei tarvitse tehdä, vaikka muut tekisivät.

Sen sijaan on tiedettävä, mihin ratkaisuihin juuri tässä yrityksessä kannattaa panostaa, osattava sovittaa yhteen yrityksen liiketoiminta- ja IT-strategia ja tehtävä tärkeimmät asiat, kuten portfolio- ja projektinhallinta, hyvin.

Lupa epäonnistua

Johtaminen ei koskaan ole helppoa, eikä se ole sitä digitalisaation myötäkään.

Samaan aikaan, kun on pidettävä huolta perustoiminnoista, on myös luotava uutta ja katsottava kauas tulevaisuuteen. On kyettävä tekemään ja kehittämään isoja järjestelmähankintoja, jotka ovat valmiita käyttöön 3–5 vuoden päästä, ja samaan aikaan oltava ketterä ja reagoida nopeasti ympäröiviin muutoksiin.

Tämä vaatii kahden hyvin erilaisen kulttuurin yhteensovittamista IT-puolella. Organisaatiokulttuurin ja toimintatapojen muutos taas on usein hidasta.

– Digitalisaation johtaminen vaatii vahvaa johtajuutta ja muutosjohtajuutta, Hiekkanen sanoo.

 – Samalla se vaatii myös rohkeutta epäonnistua.

Aalto-yliopiston tutkija Kari Hiekkanen kouluttaa Aalto PRO:n Diploma in IT Leadership - tietohallinon koulutusohjelmassa. Ohjelman fokuksessa on liiketoimintalähtöisen tietohallintotyön kehittäminen ja digitalisaation hyödyntäminen yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä. Hän kouluttaa myös mm. Aalto PRO:n Digitalisaation johtaminen teollisuudessa ja Aalto EE:n Graduate Diploma in Technology -ohjelmassa.

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Digitalisaation johtaminen vaatii yleisjohdoltakin hyvää teknologista ymmärrystä

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on aikakauslehtimäinen kokoelma artikkeleita, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liiketoiminnasta ja itsensä kehittämisestä. Käsinpoimittu englanninkielinen Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille korkeintaan kaksi kertaa kuukaudessa. Tilaus on helppo perua. Katso esimerkki.

Tietojasi käytetään markkinointitarkoituksiin. Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt tämän. Katso tietosuojalauseke.