Kun uusiutuvien pakkaus-, biomateriaali-, puu- ja paperiratkaisujen tuottaja Stora Enso halusi viedä muutosprosessiaan eteenpäin, se päätti etsiä uusia näkemyksiä ja innovaatioita yhteistyössä startup-yritysten kanssa. Ainutlaatuisen asetelmasta teki se, että Stora Enson omat asiantuntijat saivat liikkeenjohdon koulutuksen ohella mahdollisuuden työskennellä rinta rinnan startup-väen kanssa.
Tuloksena oli aivan uudenlainen organisatorinen oppimisprosessi. Accelerator-ohjelma tuotti kiinnostavia yhteistyömahdollisuuksia, joita Stora Enso nyt tutkii tarkemmin. Hanke toteutettiin liikkeenjohdon koulutusohjelmana, jossa oli mukana kaksi kumppania: helsinkiläinen yrityskiihdyttämö Vertical, jolla on kokemusta startupeista, ja Aalto ENT, joka vastasi johdon koulutuksesta.
Globaalit trendit luovat haasteita, mutta tarjoavat myös uusia mahdollisuuksia."
Stora Enson muutosmatka johtavaksi biotalouden toimijaksi alkoi jo monta vuotta sitten. Se on yhtiön tapa vastata globaaleihin megatrendeihin, kuten ympäristötietoisuuteen, kaupungistumiseen, digitalisaatioon ja ilmastonmuutokseen. Stora Enso uskoo, että kaikki fossiilipohjaisista materiaaleista valmistettavat tuotteet voidaan tulevaisuudessa valmistaa puusta.
“Globaalit trendit luovat haasteita, mutta tarjoavat myös uusia mahdollisuuksia. Uskomme vakaasti, että Stora Enso ja metsäteollisuus voivat antaa oman panoksensa luonnonvarojen aiempaa kestävämpään käyttöön", sanoo Stora Enson henkilöstöjohtaja Malin Bendz.
“Ajatellaanpa kaikkia niitä tuotteita, jotka kuuluvat jokapäiväiseen elämäämme. Monet niistä on tähän asti valmistettu uusiutumattomista materiaaleista. Me Stora Ensolla kehitämme uusiutuvia vaihtoehtoja, jotka ovat sekä ympäristöä säästäviä että älykkäitä”, Bendz sanoo.
Maailman vanhin yritys kehittyy jatkuvasti
Maailman vanhimmalle yritykselle – Stora Enso on perustettu vuonna 1288 – muutos ei tietenkään ole mitään uutta. Bendzin mukaan "muutos on yrityksen dna:ssa". Vuonna 2017 uudet liiketoiminnot toivat 71 prosenttia muutosmatkalla olevan Stora Enson liikevaihdosta ja 84 prosenttia liikevoitosta. Kasvu tulee ennen kaikkea kuluttajapakkauskartongeista, pakkaustuotteista, biomateriaaleista ja puutuotteista.
Nyt kun muutosmatka on loppusuoralla, Stora Enso keskittyy innovaatioihin ja asiakasymmärrykseen. “Tämä asettaa uusia vaatimuksia osaamiselle ja asiantuntemukselle. Accelerator-ohjelma oli vastaus tähän haasteeseen”, Bendz sanoo.
“Osana muutosta meidän pitää kehittää henkilöstöämme. Tarvitsemme myös nopeutta, joustavuutta ja ketteryyttä. Tämän vuoksi meidän on opittava paremmin hyödyntämään ympäröivän ekosysteemin osaamista ja tekemään yhteistyötä kolmansien osapuolten kanssa.”
Meidän on opittava paremmin hyödyntämään ympäröivän ekosysteemin osaamista."
Tämä tarve toimi alkusysäyksenä Accelerator-ohjelmalle. “Ohjelma oli keino kehittää innovaatio-osaamistamme ja näkemystämme asiakasymmärryksestä ja uusista teknologioista”, Bendz sanoo.
Stora Enson ja startupien yhteistyön tukena toimi korkealaatuinen liikkeenjohdon koulutusohjelma, josta vastasi Aalto ENT. Se toi yhteen teorian ja käytännön, akateemisen tiedon ja liikkeenjohdollisen osaamisen.
“Aalto ENT pystyi tarjoamaan meille etsimämme oppimismatkan, jossa vankka akateeminen viitekehys yhdistyi erittäin käytännönläheiseen oppimiskokemukseen. Myös Aalto ENTin osaava opettajakunta teki meihin vaikutuksen”, Bendz sanoo.
Kaikkea muuta kuin tyypillinen luentosalikokemus
Ohjelmaan haettiin maailmanlaajuisesti startup-yrityksiä, joiden innovaatiot liittyvät erityisesti digitalisaatioon, IoT:hen, big dataan, analytiikkaan, toimitusketjuun, tekoälyyn, virtuaalitodellisuuteen, robotiikkaan tai mihin tahansa muuhun toimintaan, josta olisi hyötyä Stora Enson muutosmatkalla. Tarjolla oli mahdollisuus päästä tulevaisuudessa Stora Enson yhteistyökumppaniksi tai toimittajaksi.
Omat asiantuntijamme työskentelivät yhdessä startupien kanssa, istuivat rinta rinnan, olivat osa ekosysteemiä ja auttoivat heitä kehittämään tuotteitaan."
Kuusi voittajaa valittiin 121 osallistujan joukosta. Valintaperusteena toimi kyky ajatella tavanomaista laajemmin ja ideoiden soveltuvuus Stora Enson tarpeisiin. Voittajien osaamisalueita olivat tekoäly ja koneoppiminen, terveys, kiertotalous, toimitusketjun optimointi ja ekologiset pakkausmateriaalit.
Valitut startupit saivat kumppaneikseen 18 Stora Enson asiantuntijaa, jotka pääsivät mukaan koko globaalin organisaation kattaneen tiukan hakuprosessin kautta. Kunkin startupin tiimissä oli kolme Stora Enson edustajaa, jotka tukivat startupeja liiketoiminnan kehityksessä. Kullakin tiimillä oli myös sponsori Storan Enson johtoryhmässä.
Kyseessä ei ollut tyypillinen oppimiskokemus. “On hankalaa oppia ja muuttaa käyttäytymistään, jollei oppimiaan asioita pääse kokeilemaan käytännössä. Oli ohjelman kannalta oleellista, että omat asiantuntijamme työskentelivät yhdessä startupien kanssa, istuivat rinta rinnan, olivat osa ekosysteemiä ja auttoivat heitä kehittämään tuotteitaan”, Bendz kertoo.
“Meille oli tärkeää, että ohjelma oli startupeille hyvä kokemus. Halusimme, että se on win-win-tilanne.”
Missä intressit kohtaavat
Yksi voittajakuusikkoon nousseista startupeista oli suomalainen Sulapac, joka on kehittänyt uusiutuvista ja kestävistä raaka-aineista valmistettavan, täysin biohajoavan pakkausratkaisun. Sulapac haki mukaan ohjelmaan nopeuttaakseen unelmansa toteutumista.
“Meillä on visio muovittomasta maailmasta. Startup-yrityksenä etenemme tätä visiota kohti askelen kerrallaan, mutta systemaattisesti. Jotta tuotteellamme olisi todellista vaikutusta, haluamme lanseerata sen globaalisti. Tämä onnistuu nopeammin globaalin kumppanin kanssa”, sanoo Suvi Haimi, Sulapacin toimitusjohtaja ja toinen sen perustajista.
Startupit pystyvät tarttumaan trendeihin ja vaikutteisiin erittäin nopeasti."
Haimi uskoo, että Sulapac erottui hakijoiden joukosta konkreettisen liiketoimintasuunnitelmansa ansiosta. “Me emme ole vain vähän kokeilemassa maaperää, vaan meillä on aidosti iso visio, jonka olemme onnistuneet palastelemaan pienemmiksi, saavutettavissa oleviksi välitavoitteiksi. Lisäksi olimme jo keränneet miljoona euroa sijoittajarahaa ja meillä on selkeä suunnitelma siitä, miten haemme jatkossa lisärahoitusta.”
Haimi näkee, että ohjelmasta on ollut hyötyä molemmille osapuolille. Sulapac oppi, miten tehdään yhteistyötä ison konsernin kanssa, miten neuvottelut etenevät ja millaiset periaatteet yhteistyötä säätelevät. Stora Enson kannalta tärkein oppi oli ketteryys, hän arvioi.
“Startupit pystyvät tarttumaan trendeihin ja vaikutteisiin erittäin nopeasti, sillä niillä ei ole raskaita organisaatiorakenteita prosessia hidastamassa. Me voimme kehitellä uusia materiaaleja ja testata uusia teknologioita siihen pisteeseen, että isompi kumppani voi lähteä hankkeeseen mukaan. Totuus on, että startupeille maksetaan riskien ottamisesta, mutta Stora Enson kaltaiset yritykset eivät voi yhtäkkiä päättää suunnanmuutoksesta ja ryhtyä tekemään jotakin ihan muuta. Yhteistyön arvo tulee juuri tästä.”
Ovet auki kumpaankin suuntaan
Stora Ensolle yksi ohjelman suurimmista hyödyistä oli oppia, miten startupit ajattelevat, työskentelevät ja lähestyvät ongelmia – ja tuoda osa näistä opeista takaisin omaan organisaatioon.
“Tavoitteemme on, että mukana olleet Stora Enson asiantuntijat hyödyntävät jatkossa tätä kokemusta ja uusia taitojaan omassa työssään, toimivat muutosagentteina ja auttavat viemään muutosprosessia eteenpäin”, Bendz sanoo.
Kaikki ohjelman kanssa tekemisissä olleet suhtautuvat nyt aiempaa avoimemmin yhteistyöhön startupien kanssa."
Jotta tämän kaltaisella ohjelmalla olisi todellista vaikutusta, yrityksen ylimmän johdon on oltava siinä mukana, Bendz korostaa. “Kyseessä ei ole vain ohjelman osallistujille tarjottu mahdollisuus kehittyä, vaan organisaatioille itselleen tarjoutuva mahdollisuus oppia tekemään yhteistyötä startupien kanssa.”
Hän uskoo, että kaikki ohjelman kanssa tekemisissä olleet suhtautuvat nyt aiempaa avoimemmin yhteistyöhön startupien kanssa, valmiina hyödyntämään ympäröivän ekosysteemin tietoa ja osaamista.
Ja on ohjelmasta ollut konkreettisempaakin hyötyä. Bendz sanoo, että vaikka ohjelma päättyi viime vuonna, Stora Enso tekee edelleen yhteistyötä monen kärkikuusikossa olleen startupin kanssa. “Ohjelma synnytti joitakin kiinnostavia liiketoimintamahdollisuuksia, joita nyt tutkimme.”
Yksi tällainen mahdollisuus voi liittyä Sulapaciin. Haimin mukaan ohjelma toimi ovien avaajana. “Uskon, että voimme tarjota Stora Ensolle ratkaisun, joka täydentää sen portfoliota ja on linjassa sen kanssa, miten Stora Enso aikoo vastata EU:n tammikuussa voimaan tulleeseen muovistrategiaan. Ainakin ohjelma antoi meille mahdollisuuden jatkaa yhteistyöneuvotteluja Stora Enson kanssa”, Haimi sanoo.
Lisätietoja Accelerator-ohjelmasta antaa Minna Wickholm, Business Area Director, Open Enrollment Progragms and Networks, puhelin +358 10 837 3723 ja sähköposti minna.wickholm@aaltoee.fi.