Pulssi kohosi minuutti minuutilta valtavan ihmismäärän sinkoillessa ohitseni. Odotin tämän tunteen tulevan vasta myöhemmin ihastuksesta astuessani ensimmäistä kertaa Times Squarelle, tuolle mainostaulujen pyhätölle. Nyt pulssini kohosi kuitenkin huolesta. Yksi puuttui. Odotuksesta ja vaatimistani kuulutuksista huolimatta yksi osallistujista ei tullut vastaani tuon jatkuvan ihmisvirran mukana. Kukaan ei ole nähnyt häntä koneen laskeutumisen jälkeen. Pyyhin hikikarpaloita otsaltani kun katson kelloa ja huomaan ryhmän odottaneen jo yli 20 minuuttia. Häntä ei näy missään.
Aalto EE käynnisti huhtikuussa 2017 noin vuoden kestävän hankkeen, jossa ovat mukana viisi suomalaista yhtiötä, Marimekko, Reima, Valio, Fazer sekä Kalevala Koru. Yhtenä tämän Design for Success -nimellä toimineen hankkeen välietapeista oli myöhemmin syksyllä järjestetty matka Yhdysvaltoihin.
Matkalle osallistuneet yhtiöt tutustuivat asiantuntijoiden johdolla ja heille rakennetun ohjelman mukaisesti tähän perinteisesti haasteelliseksi kuvattuun markkinaan, siellä piileviin mahdollisuuksiin, oman brändin edellytyksiin onnistua markkinalla ja syventäen samalla projektin aikana rakennettuja kumppanuus- ja asiantuntijasuhteita. Miksi mukana olleet päättivät lähteä matkalle ja millaisin eväin he palasivat takaisin Suomeen?
Tämän matkan yksi tärkeimmistä huomioista oli, että nyt tehdään oikeita asioita oikealla tiimillä.”
”Tämän matkan yksi tärkeimmistä huomioista oli, että nyt tehdään oikeita asioita oikealla tiimillä”, kommentoi Valion strategia ja HR-johtaja Rauno Hiltunen. Osallistujien yhteinen näkemys matkan parhaasta annista oli kaikkien matkakumppaneiden kanssa tehty ajatustenvaihto, sparrailu niin pienempien ryhmien kuin koko joukon kesken sekä erityisesti niin matkan aikaisten oppien kuin myös omien henkilökohtaisten aiempien kokemusten jakaminen.
Uskoa tekemiseen osallistujilta ei puutu, mutta matka vahvisti heidän näkemyksiään siitä mitä asioita menestyksen eteen tulee tehdä ja kuinka merkittäviä mahdollisuuksia heidän johtamillaan brändeillä maailmalla todella on. ”Ei ole syytä, ettemme voisi olla globaali brändi”, tiivisti yksi matkalle osallistunut johtaja järjestämässämme matkan viimeisessä työpajassa.
Matka muistutti osallistujia jälleen siitä, kuinka tärkeää verkostoituminen on. Design for Success -projekti on tuonut yhteen yrityksiä eri toimialoilta ja ajatusten vaihto projektin aikana on ollut erittäin antoisaa. Luottamukselliset keskustelut ja sparrailu vastaavissa tehtävissä olevien ja samanlaisten haasteiden parissa painivien kollegojen kanssa on paitsi tärkeää myös erittäin valaisevaa. Hyppääminen hetkeksi tavallisen arjen ulkopuolelle ravistelee omia ajatuksia ja toimintatapoja.
Projekti on tuonut yhteen yrityksiä eri toimialoilta ja ajatusten vaihto projektin aikana on ollut erittäin antoisaa."
”Matka oli muistutus myös siitä, kuinka tärkeää on lähteä välillä katsomaan ulkomaailmaa. Se inspiroi ja auttaa ottamaan etäisyyttä asioihin. Antaa perspektiiviä.” kommentoi Maria Uunila, Kalevala Korulla mallistosta ja markkinoinnista vastaava johtaja.
Paikallisten asiantuntijoiden kanssa rakennettu ja osallistujille räätälöity matkaohjelma keskittyi lisäämään markkina- ja kuluttajaymmärrystä erityisesti myynti- ja markkinointikanavien näkökulmasta. Erilaisille brändeille oikeiden kanavien identifiointi ja valinta ei tällä markkinalla todella ole itsestäänselvyys. Brändin positiointi ja kohderyhmälinjaukset on pystyttävä viemään suunnitelmasta käytäntöön, mikä voi vaatia suuriakin muutoksia jakelukanavavalintoihin sekä markkinoinnin painotuksiin ja panostuksiin, puhumattakaan itse tuotteen designista ja valitun portfolion hallinnasta.
Seisoessani jälleen tuolla samalla lentoasemalla, suuntana nyt koti-Suomi, pulssini oli tasainen ja mieleni levollinen. Olimme juuri kokeneet todella upean ja opettavaisen viikon, ja toisin kuin saapuessamme, kaikki olivat nyt porttien oikealla puolella ilman suurempia selkkauksia. Huoleni osoittautui aiemminkin turhaksi, mutta nyt havaitsin lentoaseman pienen, jopa hieman kaaosmaisen tunnelman kuvastavan erinomaisesti koko tätä markkinaa. Se elää jatkuvasti, liike on jatkuvaa, eikä tuota liikettä voi noin vain kontrolloida.
Muistetaan, että joskus menestys vaatii kärsivällisyyttä, mutta kova työ palkitaan. Onnistumisen mahdollisuudet Yhdysvalloissa ovat myös suomalaisten yhtiöiden ulottuvilla.
Tekes tukee Design for Success: Finnish Brands to the US Market -ohjelmaan osallistuvia yrityksiä.