Mitä minun tulee osata varmistaakseni kilpailukykyni tulevaisuuden digitaalisella leikkikentällä ja miksi?
Jonna Muurinen, toimitusjohtaja, Kuulu Oy:
Analytiikan osaaminen yhdistettynä kohderyhmälähtöiseen sisällöntuotantoon on voittava yhdistelmä. Harmillisesti usein niissä yrityksissä, missä analytiikkaosaamista on, se on eri osastolla kuin markkinoinnin sisällöntuotanto.
Analytiikan osaaminen yhdistettynä kohderyhmälähtöiseen sisällöntuotantoon on voittava yhdistelmä."
Juho-Petteri Huhtala, tutkijatohtori, Aalto-yliopisto:
Digimarkkinoinnin osaajalla tulee olla vahva ymmärrys asiakaslähtöisestä markkinointisisällön tuottamisesta ja jakelusta. Jokaisen digimarkkinoijan ei tarvitse jatkossakaan osata koodata tai loihtia luovia sisältöjä, mutta vuoropuhelu näiden alueiden osaajien kanssa on entistä keskeisemmässä roolissa.
Millaiset inhimilliset tekijät säilyvät markkinoinnissa? Mitä ei voi automatisoida ja ulkoistaa?
Jonna Muurinen:
Räätälöity asiakaspalveluprosessi. Asiakaspalvelun taso vaikuttaa erittäin vahvasti asiakaskokemukseen ja siihen ostaako asiakas uudelleen vai ei. Chatit ja chatbotit sekä markkinoinnin automaatio voi hoitaa rutiinit, mutta lopuksi kuitenkin tarvitaan syvällinen asiakasymmärrys. Se on ostamisen psykologiaa, eikä sitä voi automatisoida.
Digitaalisessa markkinoinnissa tarvitaan vahvasti intuitiivisia ja empaattisia osaajia."
Juho-Petteri Huhtala:
Työ voidaan jaotella karkeasti mekaanisiin, analyyttisiin, intuitiivisiin sekä empaattisiin osa-alueisiin. Tekoäly korvaa lyhyessä ajassa digimarkkinoinnin työtehtäviä, jotka liittyvät näistä kahteen ensimmäiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että digitaalisessa markkinoinnissa tarvitaan vahvasti intuitiivisia ja empaattisia osaajia. Asiakasymmärrys ei lopulta voi olla kokonaan datavetoista ja vaikeasti automatisoitavissa olevalle havainnointityölle on kysyntää myös tulevaisuudessa.
Miten tuotan lisäarvoa asiakkaalleni ja organisaatiolleni (digi)markkinoinnin keinoin?
Jonna Muurinen:
Tarjoamalla upean asiakaskokemuksen, jolloin asiakas varmasti ostaa uudelleen. Tämä onnistuu hyvän analytiikan avulla, sopivalla tavalla kohdennetulla ja automatisoidulla markkinoinnilla ja palvelulla. Yritysten kannattaa miettiä asiakkaan oikea tarve ja miten asiakasta voisi helpottaa arjen haasteissa ja ostamisessa. Tarjoa osuvia sisältöjä oikeaan aikaan niin, että asiakas tuntee kaiken sujuvan kuin itsestään.
Tuota ensisijaisesti sisältöä, joka kouluttaa, sivistää ja informoi asiakasta."
Juho-Petteri Huhtala:
Asiakkaat etsivät ensisijaisesti ratkaisuja ongelmiinsa, jotka saattavat olla vielä osin määrittelemättömiä. Tuota ensisijaisesti sisältöä, joka kouluttaa, sivistää, informoi asiakasta ja helpottaa häntä ymmärtämään varsinaista ongelmaa sekä ratkaisemaan tämän ongelman.
Digiajan markkinoinnin johtaminen -koulutus tarjoaa kokonaisvaltaisen ymmärryksen markkinoinnista digiaikana. Koulutuksen aikana osallistujat käyvät läpi markkinointia ja arvonluontia, digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuutta, kanavastrategioita, sekä sisällöntuotantoa ja brändäämistä.