Onko laatujohtaminen tylsää?

”Quality management is boring”. Tällaisen väitteen yksi isännistämme esitti hieman provosoiden keskustelun pohjaksi Master Class in Quality -opintomatkalla Hollannissa syyskuussa 2018. Tarkastellaan matkalla tehtyjen yritysvierailujen kokemusten avulla, voiko väittämän kanssa olla samaa mieltä.

Heli Paalamo, 01.11.2018

Master Class in Quality -opintomatka alkoi Schipholin lentokentältä kohti Amsterdamin keskustaa laadukkaasti Tesla-taksilla. Edessä oli koko joukko erilaisia tutustumiskohteita teollisuudesta projektinhallintaan ja perinnelaivojen rakentamisesta jalkapallovalmennukseen. Mitä opittavaa näistä täysin erilaisista kohteista on laatumielessä?

Jokainen on laatupäällikkö – Vanderlande Industries

Vanderlande Industries -yhtiön päätoimiala on logistiikkaprosessien automaatioratkaisut mm. lentokentillä. Heti opintomatkan aluksi saimme kuulla laatujohtamisen periaatteet pähkinänkuoressa, kun meille esiteltiin yhtiön laatufilosofiaa ja laatuorganisaatiota sekä ”Road to excellence house”  -johtamismalli, joka  muistutti Toyotan talosta muunnettua versiota omaan toimintaan sopivaksi.

Yhtiö on siirtynyt Toyotan omistukseen 2017 osaksi Toyota Material Handling Groupia ja onkin mielenkiintoista nähdä, alkavatko Toyotan johtamismallit näkyä toiminnassa jollakin aikavälillä.

Vanderlandella keskustelimme laatujohtamisen periaatteista ja prosessien johtamisesta. Yksi ajatuksia herättävä keskustelunaihe oli prosessien johtaminen isäntien esittämän kysymyksen perusteella: Is process description a law or a guideline to help your work? Voiko prosessia räätälöidä ja silti noudattaa sen linjauksia? Vierailulle osallistuneen hollantilaisen asiantuntijan mukaan prosesseja ei noudateta tai ne epäonnistuvat syistä, jotka ovat 80-prosenttisesti ns. pehmeistä tekijöistä johtuvia, ei siis prosessien kuvaamisen tarkkuudesta johtuvia. Tällaisiksi tekijöiksi voidaan lukea kommunikaatio, yhteistyö ja johtajuuden puute. Onko ihmisillä luottamus prosessiin; mikä on prosessin kypsyystaso; onko prosessia helppoa ja loogista noudattaa?

Vanderlanden laatujohtamisen ajurina on kasvu, jolloin tarvitaan yhtenäinen tapa toimia ja keinoja innostaa ihmiset mukaan. Yrityksen laatupolitiikan mukaan "everyone is quality manager" - näin W. Edwards Demingin tunnettu sitaatti “quality is everyones’s responsibility” tulee todeksi. 

Tiimityöllä huipulle – PSV Eindhoven

PSV Eindhoven -jalkapalloseuran valmennusakatemian tavoitteena on valmentaa lapsista ja nuorista huippupelaajia edustusjoukkueeseen ja jopa kansainvälisille pelikentille. Mitä jalkapallovalmennuksesta voi oppia laatumielessä? Ex-huippupelaaja, suomalaislähtöinen valmentaja Joonas Kolkka kertoi meille, kuinka valmennus ei nykyisin ole yksilösuorittamista, vaan eri alojen asiantuntijoiden moniammatillista tiimityötä ja osaamisen hyödyntämistä nuorten lupausten tavoitteellisen kehittymisen edistämiseksi ja tiimin huipputuloksen saavuttamiseksi.

PSV satsaa huikeasti valmennuksen vaikuttavuuteen, jotta mahdollisimman moni etenee edustusjoukkueeseen ja ammattilaisuralle. Pelaajalaadun seurannassa datan hyödyntämisellä on suuri rooli ja sitä kerätään jatkuvasti ja systemaattisesti. Mikä tahansa organisaatio voi ottaa oppia tällaisesta yhteispelistä sekä yksilön että koko tiimin tavoitteiden saavuttamiseksi. 

Just-in-time – Royal FloralHolland

Royal FloraHolland – huutokauppa-alueella 30 miljoonaa kukkaa ja kasvia vaihtaa omistajaa 220 jalkapallokentän kokoisella alueella päivittäin. Aikaisena aamuna maailman suurin kukkahuutokauppa on kuin kuhiseva muurahaispesä ympäriinsä huristavine trukkeineen ja sellaisena suoranainen logistinen ihme. Tämän hyörimisen seuraaminen on lumoavaa ja ihailua herättävää: markkinapaikka on hallittu kaaos, jossa jokainen tietää paikkansa ja toimitukset tapahtuvat just-in-time, asiakkaan vaatimukset toteuttaen. Prosessi on tehokas: myydyt kukat ovat valmiina asiakkaalle toimitettavaksi kaksi tuntia kauppatoimituksen jälkeen.

Logistiikka on oma lukunsa, mutta myös itse huutokauppatoimituksen luonne on digitaalista sekuntipeliä: ostatko juuri oikella sekunnilla haluamaasi tuotetta sopivaan hintaan. Myytävistä kasveista otetaan tuoreet kuvat joka aamu, jotta ostaja voi päätellä tuotteen laadun. Toimittajien laatuluokitus laskee, jos laatu ei ole sitä mitä on kuvattu.

 

Henkilöstön sitouttamista vastuuttamalla - Yokogawa

Yokogawa on japanilaisomisteinen monikansallinen teollisuusautomaatioyhtiö, jossa on maailmanlaajuisesti yli 18 000 työntekijää. Hollannin Amersfoortissa sijaitsee Euroopan pääkonttori, analyyttisten sensoreiden valmistusyksikkö ja yhteensä n. 450 työntekijää.

Yokogawa Europe Solutions on onnistunut pitämään osaavat ihmiset pitkissä työsuhteissa. Lähivuosina noin 15% työntekijöistä on eläköitymässä, osaamishaasteet ovat todellisia ja osaamisen siirtymiseen ja uusien työntekijöiden sitouttamiseen on panostettava.

Pohdimme miten yhtiö on onnistunut henkilöstöjohtamisessa: japanilaisen johtamistavan DNA:ssa on periaatteina pitkäaikaiset visiot ja korkea laatu. Tämä johtaa osaltaan työntekijöiden sitoutumiseen: he saavat vastuuta, kunnioitusta ja mahdollisuuden itsensä kehittämiseen uusissa haasteissa. Kokeneet ja uudemmat tulokkaat oppivat toisiltaan. Tätä on kokeiltu esimerkiksi agile-projektimallin testauksessa.

Kuulimme projektinhallinnan viitekehyksestä ja visiosta, jossa yhä enemmän siirrytään agile ja scrum -tyyppiseen projektimalliin.  Turvallisuus on korkein prioriteetti: “zero saigai – zero incidents”. Agile -mallilla tavoitellaan parempaa riskien hallintaa ja riskien välttämistä kuin perinteisellä vesiputousmallilla on mahdollista saavuttaa. Agile -projektin alussa on enemmän epävarmuutta, mutta epävarmuus kestää lyhyemmän aikaa ja tasaantuu projektin edetessä, kun taas vesiputousmallissa epävarmuus jatkuu kauemmin projektin alkuvaiheessa ja vähenee vasta myöhemmässä vaiheessa. Organisaatiossa tunnistetetaan, että ollaan matkalla johonkin uuteen, jota ei vielä tunneta, mutta innostus, sitoutuminen ja ylpeys omasta tekemisestä ovat nähtävillä mm. agile-tiimeissä, joita saimme nähdä työssään.

Käsityöläisyys kohtaa modernin laadunvarmistuksen - Botterwerf

Spakenburgin idyllisessä pikkukaupungissa Botterwerf-laivanrakennuspajalla tulokulma laatuun oli perinteisen käsityöläistaidon ja modernin laadunvarmistuksen kohtaaminen. Perinteisestä kalastusaluksesta käytetään nimitystä botter ja ne ovat seilanneet Hollannin vesillä jo satoja vuosia sitten, kun meri ulottui nykyistä syvemmälle sisämaahan. Kalastusaluksen rakennustaito unohtui välillä, mutta nykyisin se on elvytetty. Tietotaidon ja hiljaisen tiedon siirto sukupolvelta toiselle sekä ammattiylpeys olivat tämän vierailun ydinoppeja. Ihailimme tuloksia tutustumalla yhteen alukseen. KUVA

“Start with the end on mind” – Amsterdamin Noord-Zuid -metrohanke

Vuonna 2012 vierailin Amsterdamin uuden Noord-Zuid -metrolinjan rakennustyömaalla. Silloin päärautatieaseman alla oli jokseenkin hahmoton rakennustyömaa ja kuulimme monenlaisista rakennusprojektin aikana ilmaantuneista haasteita. Koko urakka kesti lopulta kauemmin ja maksoi enemmän kuin oli tarkoitus. Olikin huikeaa nähdä heinäkuussa 2018 avattu uudenkarhea, taiteella viimeistelty lopputulos matkustajien käytössä.

Miten hanke saatiin haltuun, kun haasteet kasvoivat? Projektinhallintaan otettiin uusi ote useiden toimittajien ja sopimusosapuolten yhteistoiminnan varmistamiseksi ja koko rakennushankkeen valmistumiseksi. Siirryttiin erillisten projektien rinnakkaisesta juoksuttamisesta systeemi-integraationäkökulmaan. Osapuolet muodostivat yhteisen näkemyksen, mitä askelia pitää ottaa seuraavana ja he myös sopivat yhteisistä insentiiveistä, jotka koituvat kaikkien eduksi. Onnistuneen projektin tärkeitä oppeja olivat systeemiajattelu ja tavoitellun lopputuloksen pitäminen kirkkaana mielessä.

Teimme koeajon uudella metrolinjalla Amstelveeniin, minne myös pääkaupungin liikennejärjestelyjen seuraamukset ulottuvat. Amstelveenin ohi kulkeva moottoritie aiotaan siirtää tunnelimaiseen rakenteeseen, jonka päälle tehdään kansi. Saimme kuulla, että kaupunkilaisten osallistaminen liikenne- ja yhdyskuntasuunnitteluun koetaan tärkeäksi ja heitä varten on perustettu tiedotuspiste tulevista hankkeista informoimiseksi. Kansalaisilta esimerkiksi kysyttiin mielipidettä, millainen kansi rakennetaan moottoritien päälle. He haluavat viherrakentamista ja viihtyisyyttä, vaikka ratkaisu onkin hintavampi kuin muut vaihtoehdot. Periaatteena onkin rakentaa ihmisille laatua ja viihtyvyyttä ja sitä kautta pitää kaupunki saavutettavana, houkutella uusia asukkaita ja välttyä heti uusilta korjausliikkeiltä. Kerralla oikein -periaate vaikuttaa taustalla.

Laatu on kulttuuria, käyttäytymistä ja kommunikaatiota – Schipolin lentokenttä

Schipholin lentokentän laajennus on valtava, 15-20 vuotta kestävä miljardien eurojen hanke. Tämä vierailu oppeineen oli helmi, joka kruunasi opintomatkamme. Saimme kuulla laadun johtamisesta syvällisesti asiaan perehtyneeltä kokeneelta projektinjohtajalta Gerard Geurtjensilta.

Hänen mukaansa onnistunut projekti ei ole pelkästään aikatauluja, prosesseja ja teknisiä yksityiskohtia. Projektin onnistuminen on viime kädessä kiinni aivan muusta, sillä kulttuuri on aina vahvempi kuin rakenteet ja useimmiten syynä epäonnistumisiin. Miksi? Koska projektin laatuun vaikuttaa johtaminen ja ihmisten yhteistyö: kulttuuri, käyttäytyminen ja kommunikaatio. Ihmisten johtamisessa tarvitaan luottamusta ja ymmärrystä – rohkeutta tuoda virheitä ja vaikeitakin asioita esille. Silti on muistettava, että valtavassa hankkeessa täytyy olla rakenteet ja riskienhallinnassa ei voi liikaa korostaa check, check and double-check -periaatetta. Miljardihankkeessakin pätee lausuma ”the devil is in the details”.

Kulttuurikysymyksen myötä esiin nousivat hollantilaisen työkulttuurin piirteet: luottamus, tiimityö ja positiivinen ote tekemiseen. He eivät perusta auktoriteeteista tai hierarkioista, vaan haluavat tulla vakuutetuiksi ja motivoiduiksi käskyttämisen sijaan. Heidät saa toimimaan, kun he itse haluavat olla osa jotain suurempaa. “It’s about not being robots but being people”.  

Laatujohtaminen ei todellakaan ole tylsää, sillä kaikista vierailukohteista opimme erilaisia tulokulmia laatutyöhön ja saimme ajattelemisen aihetta omaan tekemiseen. Laadun kehittäminen ja johtaminen on kiehtova, moniulotteinen jatkuvan parantamisen kehä, tehdäänpä sitä pienemmin tai suuremmin askelin. Master Class in Quality – MQ on laatujohtamisen, jatkuvan parantamisen ja strategisen kehittämisen täydennyskoulutusohjelma, joka valmistaa tulevaisuuden haasteiden kohtaamiseen ja kilpailukyvyn parantamiseen.

Luet nyt: Aalto Leaders' Insight: Onko laatujohtaminen tylsää?

Tilaa parhaat palat sähköpostiisi

Aalto Leaders' Insight on aikakauslehtimäinen kokoelma artikkeleita, tarinoita ja näkemyksiä johtajuudesta, liiketoiminnasta ja itsensä kehittämisestä. Käsinpoimittu englanninkielinen Highlights -uutiskirje lähetetään tilaajille korkeintaan kaksi kertaa kuukaudessa. Tilaus on helppo perua. Katso esimerkki.

Tietojasi käytetään markkinointitarkoituksiin. Tilaamalla uutiskirjeen hyväksyt tämän. Katso tietosuojalauseke.