– Kaikki lähti liikkeelle oikeastaan ajatuksesta, että logistiikkaporukkaa olisi hyvä kouluttaa ja varmistaa, että kaikki ovat samalla viivalla, Metsä Groupin yhteiskuntasuhdejohtaja ja entinen logistiikkajohtaja Jari Voutilainen sanoo.
Voutilainen keskusteli asiasta VR Transpointin johtajan Martti Koskisen kanssa, joka kehotti ottamaan yhteyttä SSAB Europe toimitusketjujohtaja (Head of Supply Chain Management & IT) Tarja Kemppiin.
Ideasta syntyi lopulta kolmen yrityksen konsortio, joka suunnitteli yhdessä Aalto EE:n kanssa yhteisen logistiikkakoulutusohjelman.
– Ajatuksena oli, että saamme samalla tehtyä benchmarkkausta ja vaihdettua ideoita samoista asioista eri yritysten kanssa. Omalle ajattelulle tulee helposti sokeaksi. Välillä on hyvä mennä ulos kuplasta ja nähdä, että on olemassa muitakin näkökulmia, Kemppi sanoo.
Omalle ajattelulle tulee helposti sokeaksi. Välillä on hyvä mennä ulos kuplasta ja nähdä, että on olemassa muitakin näkökulmia"
VR Transpointin kehityspäällikön Ilkka Anttilan mukaan useamman yrityksen kanssa yhdessä asioita pohtiessa näkee samalla, missä omassa yrityksessä mennään muihin verrattuna: jäädäänkö alle riman vai ei.
– Logistiikassa on nykyään kriittistä panostaa teknologiakehitykseen. Toisaalta teknologiaan liittyy myös paljon hypeä. Kun pääsee puhumaan muiden yritysten kanssa, palataan takaisin maan pinnalle siinä, mitä yrityksissä oikeasti tehdään ja millaisia haasteet ovat, Anttila sanoo.
Hänen mukaansa tämänkaltaisessa, usealla yritykselle räätälöidyssä koulutuksessa on tärkeää, että mukana on niin toimittajia kuin asiakkaita.
– Periaatteessa varmaan kaikki ymmärtävät, mikä on asiakkaalle tärkeää. Mutta kun saa keskustella näistä asioista useampien ihmisten kanssa, se lisää ymmärrystä, Anttila sanoo.
Muilta oppiminen yhtä tärkeää kuin itse asia
Kustakin yrityksestä osallistui koulutukseen 5–12 henkilöä hyvin eri taustoista. Koulutusohjelmassa oli kolme eri moduulia, ja se kesti kaikkinensa noin puoli vuotta.
Tuona aikana osallistujat rakensivat pohjaa yhteiselle termistölle ja ymmärrykselle, kävivät läpi logistiikka-alan nykyhetken ja tulevaisuuden näkymiä teorian ja käytännön kautta, pohtivat vuorovaikutustaitojen merkitystä ja viestinnän vaikutusta logistiikkapolun eri rajapinnoissa sekä tekivät yhteisiä, yritysrajat ylittäviä projektitöitä.
Osallistujat pystyivät jakamaan ajatuksiaan vapaasti, sillä mukana olevat yritykset eivät ole kilpailijoita keskenään.
– Se oli inspiroivaa, uutta ja virkistävää, Jari Voutilainen sanoo.
– Itse koulutus ei välttämättä auta vielä löytämään oikeita ratkaisuja tai sovellusalueita, mutta se auttaa ymmärtämään, että on asioita, joita kannattaa tutkia syvemmin ja katsoa, olisiko niistä jotain hyötyä.
Tarja Kempin mielestä toisilta yrityksiltä ja heidän toimitavoistaan oppiminen oli koulutuksessa vähintään yhtä tärkeää kuin itse asia.
Koulutuksen jälkeen olemme miettineet organisaation sisäistä kehittämistä ja prosessien muuttamista."
– Kaikkien ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Sitä voidaan tehdä yhdessä. Voimme oppia toisiltamme, miten asioita tehdään ja pohtia esimerkiksi kustannustehokkuuden ratkaisuja yhdessä. Itse ei välttämättä aina hoksaa, mikä on toiselle osapuolelle tärkeää informaatiota ja millaisia haasteita oma toiminta voi tälle aiheuttaa, Kemppi sanoo.
Myös koulutuksen kautta saadut uudet kontaktit olivat Kempin mukaan erityisen tärkeitä, ja yhteyksissä ollaankin oltu puolin ja toisin.
– Koulutuksen jälkeen olemme miettineet organisaation sisäistä kehittämistä ja prosessien muuttamista. Niihin voidaan hakea uutta virtaa koulutuksessa mukana olleilta henkilöiltä ja siellä syntyneistä kontakteista, Kemppi sanoo.
Onnistuneen lopputuloksen varmisti kaikkien yritysten aktiivinen mukanaolo ohjausryhmätyöskentelyssä, kertoo suunnittelussa mukana ollut johtaja Raija Kuokkanen Aalto EE:stä.
Työryhmä kokoontui kolme kertaa ennen ohjelman alkua ja kolme kertaa sen aikana. Palaute on ollut innostunutta ja tältä pohjalta on tarkoitus jatkaa yhteistyötä toisella toteutuksella vuonna 2019.