Asema kansainvälisessä kärkijoukossa jatkoi vahvistumistaan. Aalto PRO -liiketoiminnan sekä Aasian toimintojen kannattavuus parani olennaisesti.
Aalto University Executive Education -konsernin viime vuoden liiketulos kasvoi tyydyttävästi sopeutustoimista huolimatta. Se nousi edelliseen vuoden notkahduksen jälkeen 0,4 miljoonaan euroon (0,2 M€ vuonna 2014) huolimatta mittavista noin kolmeakymmentä henkilöä koskettaneista vähennyksistä ja näiden aiheuttamista kertaluonteisista kustannuksista.
Aasian toimintoja vahvistettiin Singaporen toimipisteen rakenteita ja prosesseja uudistamalla sekä solmimalla uusia alueellisia ja globaaleja kumppanuuksia. Lisäksi kasvupanostuksia suunnattiin entistä vahvemmin myös yrityskohtaisiin ohjelmiin uusilla markkina-alueilla, kuten Indonesiassa. Myös asiantuntijoihin ja erikoisosaajiin keskittyvän Aalto PRO -liiketoiminta-alueen tulos vahvistui valmennusportfolion uudistamisen myötä.
Liikevaihto nousi hienoisesti edellisestä vuodesta 17,1 miljoonaan euroon (17 M€ vuonna 2014). Yrityskohtaisia ratkaisuja konserni toteutti globaalisti kaikkiaan noin 80. Viime vuonna pitkiin Degree-ohjelmiin sekä lyhyempiin avoimiin valmennuksiin ja koulutusohjelmiin osallistui noin 5 400 henkilöä.
Aalto-yliopistoyhteisölle kanavoitui 2,2 miljoonaa euroa
Konsernin kokonaisvaikuttavuus Aalto-yliopistoyhteisössä jatkoi kasvuaan. Yhtiön toiminnasta kanavoitui eri muodoissa, kuten osinkoina, opetuspalkkioina ja vuokrina yliopistoyhteisölle yhteensä noin 2,2 miljoonaa euroa (1,9 M€ vuonna 2014).
”Vaikka toimimme täysin liiketaloudellisin ehdoin, on monelle asiakkaallemme tärkeää vaikuttaa samalla välillisesti Aalto-yliopiston toimintaedellytysten ja vaikuttavuuden vahvistamiseen”, kertoo toimitusjohtaja, professori Pekka Mattila.
”Tärkein kehitystämme ohjaava mittari on kohottava vaikutus sekä yksilöihin että organisaatioihin. Olemme panostaneet paljon löytääksemme parempia mittareita myös pitkän aikavälin kehityksen rehelliseen arviointiin”, jatkaa Mattila.
Nousu kansainvälisessä kärjessä jatkuu
Maailman arvostetuimmassa, Financial Times -lehden vuosittaisessa vertailussa Aalto EE sijoittui liikkeenjohdon valmennusta tarjoavien bisneskoulujen arvioinnissa sijalle 47. ja kuuluu siten ainoana suomalaisena toimijana 0,4 prosentin globaaliin parhaimmistoon. Aalto Executive MBA -ohjelman kansainvälinen sijoitus oli 76. - peräti seitsemän sijaa edellisvuotta parempi. Maailmassa on jopa yli 3 000 EMBA-ohjelmaa, joista Financial Timesin vertailu julkaistaan vain sadan parhaan osalta.
Lisätietoja
Pekka Mattila, valtiot. tri, toimitusjohtaja, professori (professor of practice)
Aalto University Executive Education Oy
Puhelin: 040 738 7221
pekka.mattila@aaltoee.fi
Aalto University Executive Education Oy
Aalto University Executive Education tarjoaa korkealaatuisia liikkeenjohdon kehittämispalveluja (Aalto EE) ja asiantuntijoiden täydennyskoulutusta (Aalto PRO) sekä palveluita yrittäjyyden kehittämiseksi (Aalto ENT). Monipuolisessa kokonaisuudessa yhdistyvät käytännön osaaminen ja Aalto-yliopiston uusin tutkimustieto. Yhtiön vahvuuksia ovat globaali toimintamalli ja monipuolinen tarjonta. Suomen ja Singaporen lisäksi Aalto EE tarjoaa ohjelmia Puolassa, Ruotsissa, Etelä-Koreassa, Taiwanissa, Kiinassa, Indonesiassa, Iranissa sekä Baltiassa ja Venäjällä. Aalto University Executive Educationilla on kolme arvostettua laatuleimaa eli akkreditointia: AACSB, AMBA ja EQUIS. Se kuuluu näin ollen maailman instituutioista koostuvaan 0,4 prosentin parhaimmistoon.